V pátek 31. května 2024 se konal čtvrtý ročník konference Perspektivy veřejné správy. Tentokrát se zaměřením na dopravu a regionalizaci. Přinášíme fotky a krátkou reportáž.
Přednášející z řad odborníků na dopravu a zástupců místních samospráv (Moravská Třebová, Dačice), zde rozebírali například krajskou dopravu, která často nereflektuje reálné spádové potřeby obyvatelstva. Jako příklad bylo uvedeno prodloužení železničních spojů jednotek Moravia z Brna do Kraje Vysočina, směr Žďár nad Sázavou. Kraj Vysočina nabídku odmítl přesto, že dotčená města změnu požadovala.
Dalším příkladem je rušení železničních spojů do Velkých Opatovic, Jevíčka, Chornice a Moravské Třebové. Dále nepraktické přestupy ve stanicích Letovice či Dzbel. Obojí mají jedno společné – leží v blízkosti krajských hranic. Tyto uměle vytvořené krajské hranice, vytváří vnitřní periferie/vnitřní hranice, které velice často nerespektují potřeby lidí.
Je to důsledek toho, že na velikost našeho státu máme příliš mnoho krajů, které jak již bylo řečeno, vytváří zbytečné vnitřní periferie. Když NERV navrhoval vládě redukci krajů (čímž by vznikla finanční úspora pro stát), vláda na tento návrh nijak nereagovala. Dále se konference zaobírala dálniční sítí z Moravy na Slovensko, resp. do Púchova.
Po ukončení konference jsme jako každý rok uctili památku bývalého předsedy SMS Boleslava Bárty. Na pietní akci byla přítomna i jeho sestra, paní dr. Marie Dluhá.
(reportáž z konference převzata z webu partnerské iniciativy Morava TEĎ; foto: Petr Marek)